Sunday, January 10, 2010

صوتي 3

صوتي مطلبي وأخواتها من الحملات المطالبة بالإهتمام بالإدلاء بالأصوات في الإنتخابات الشرعية للبلاد , بدأت تجد صدىً واسعًا لدى الشارع والمواطن , وقد أجريت هذا الحوار مع أحد المثققين والقراء الممتازين وطالب في كلية الطب بجامعة طنطا , هو أحمد رسلان , وكان هذا نصّه :

Insan says:
عندك كام سنة يا احمد ؟
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
20
Insan says:
شاركت في إنتخابات قبل كدا ؟
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
لا
بس ناوي ان شاء الله
Insan says:
كويس إيه دافعك للموضوع ؟
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
زهقت من الأحوال اللي احنا عايشين فيها
و عايز أحس اني بعمل اللي عليا
Insan says:
رائع
وإيه حسسك إن المشاركة ممكن تكون هي واجبك ؟
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
في الوقت الحالي
مفيش حاجة تانية أقدر أعملها
Insan says:
وإنتا شايف إن التصويت ممكن يفرق؟
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
بصراحة ... لأ
كده كده عارفيين اللي بيحصل في أصواتنا
Insan says:
إنتا متشائم جدًا
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
بس عشان اكون عملت اللي عليا
مش حكاية تشاؤم
Insan says:
ههههههههه حكاية أمن دولة
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
بس العام عند الناس اننا مش هنصوت
ولا أمن دولة
نسبة اللي هيصوتوا ما زالت هتكون أقل بكتير من عدد اللي ليهم الحق
و الفرق الكبير ده هما بيستغلوه لصالحهم جدا
Insan says:
احنا بنحاول ده ما يحصلش يا أحمد ودورك إنك توعي كل إصحابك بإيمان
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
أنا حاولت و فيه نسبة كويسة من الشباب هتطلع بطايق انتخابية معايا و تشارك
بس ما زال العدد بسيط
الأسر و أولياء الأمور مش في دماغهم الحوار أصلا
Insan says:
حاول تكلمهم وتفهمهم أهمية إن كل واحد يتمسك بحقه في الموضوع ده , ننقل الموضوع زي ما بننقل الاشاعات والأخبار البكاشة
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
في البيت عندي بايعين القضية و ضحكوا لما قلتلهم ناوي أشارك
Insan says:
طيب دورك إنك تفهمهم أهمية القضية وحجمهَا
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
هم عارفين كل حاجة
بس فقدان الأمل في التغيير ليه العامل الأكبر مني
Insan says:
اقنعهم إنهم مش هيخسروا حاجه لكن هيكسبوا كتير
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
زهقت من الكلام
Insan says:
حاول ما تزهقش , اللحظة اللي هتكف فيها عن الكلام هي اللي اللحظة اللي ببتخلى فيها عن الأمل
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
أنا مش رسول هغير الكون .. بعمل ما في وسعي
و الكل شايف ان الأمل في التغيير في الصعب خصوصا الجيل القديم و اللي بعيد عن الساسة و ملهي في شغلة طول حياته
السياسة
Insan says:
عندك حق , أفهم من كدا إنك هتصوت لأنك بايعها إنتا كمان بس بطريقة عكسهم ؟
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
صح
تقريبا
تقدر تقول متمسك بالقشة
Insan says:
هههه إنتا مواطن صالح , يعني مش مقتنع بأهميةو التصويت بس بتعمل اللي عليك
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
أنا مقتنع بأهمية لو الشعب كله قام و ادى صوته و أنا كواحد من الشعب هدي صوتي
؟؟
Insan says:
وانا كمان هدي صوتي
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
يا مسهل
الأمل في الشباب ولا أحد غير الشباب
Insan says:
ما ترشح نفسك يا رسلان
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
محدش هينتخبني غيري
انا ممكن منتخبش نفسي
Insan says:
هههه مين عارف
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
الحوار ده لصوتي 3 ؟؟!
Insan says:
يس
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
أوك
Insan says:
وهيتنشر كما هو , كويس إنك متابع الحملة , ممكن تطبع وتوزع على اللي مش مقتنع وسيبه لضميره بقى
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
أنا ببعت على طول على الفيس بوك
و طالعين أنا و الشباب يوم الأحد القسم نطلع بطايق انتخابية
Insan says:
ده كلام جميل جدًا , طيب بما إنك عارف إن الحوار هيتنشر تحب تقول حاجه للسادة المواطنون
[c=4]RaslooO_o[/c] says:
أعمل اللي عليك و الباقي على ربنا .. خذوا بالأسباب

0 Comments: