Wednesday, June 04, 2008

في الصحرا لوحدي


أصيح والسيف مزروع بخاصرتيييييييييي

والغدر حطم .. آمالي العريضات

جامد كاظم ده وهوا عامل صداع دايم كده

وبناءً عليه فالسادة القراء مدعوين لقراءة القصيدة القادمة المحنكشة , هيا مش قصيدة ولا شعر بس اسمحولي اتعدي عالشعر العربي واقول اني هصنفها قصيدة , و ان شاء الله تعجبكم

الموضوع الجاي باذن الله .. اللي بعد ده هيبقى ساخر .. ولمن لا يعرف كوارث في الساخر .. فالساخر هو الاصل .. والاصل هو الساخر .. عشان الناس بدات تشتكي من سواد الموضوعات وبتاع ..

غير كده كل اللى دعالي في امتحاناتي طبعًا مش عارف اشكركم ازاي وربنا يستر في النتيجة .. استمروا .. لسه فاضل امتحاناتفي الصحرا لوحدي
طارق عميرة
- 1-
أنا جندي واقف في مكاني ..
وسلاحي على كتفي واجعني
ورصاصة غادرة تاعباني
انا واقف في الصحرا لوحدي
مستنّي الدورية تعدّي
مستنّي الراحه الأبديّة
مستنّي والحيرة واخداني
انا مع مين ؟
مع واحد ظالم وأخويا ؟
ومظاليمه همّا اخواني
ولا مع النّاس اللي قصادنا ؟
وانا واقف في الصفّ التاني ؟
يبقى أنا مع الاتنين !
بس اسمع صوتهم بوداني
او اشوف واحد بعينيا
وانا همسك فيهم باسناني
أنَا جندي واقف في مكاني ..
انا واقف في الصحرا لوحدي ..
***
(2)
شبح لناس جايين بعيد ..
للحظة حسّيت إنّي سعيد ..
قربوا مني ..
طلعوا اصحابي ..
واحد شافني قال للباقي..
فجاة لقيتهم قرّبوا أكتر
قلت بصوتي الله أكبَر
محدّش رد
واحد منهُم رفَع سلاحه
وادّى للباقي أوامر
ببص لميت مدفَع قدّامي
قال يا شاويش
قلت أفندم
قالي يا خاين بعتنا ليه ؟
ذنب الشهدا بتوعنا ايه
دم القتلى مالي الأرض
قلت يا باشا
بص لرجلي تلاقي رصاصة ..
بص لكتفي تلاقي جروح
بص لدمي تلاقي دمّي
من كتر تعبِي بيروح ..
بقسوة رماني بنظراته
وبحزم بصّ لرجالته
وانا جندي واقف في مكانِي
أنا واقف في الصحرا لوحدي
***
(3)
أنَا جندي قاعد في مكًَاني
والجوّ انا شايفه ظلام في ظلام ..
حسست بايدي حواليّا
أربع جدرَان
والصوت الصادِر من نبضي
بصدَاه هيمَان
والدم النازِف من جرحي
بينزِف من روحي كمَان
صدَاع خفيف دخل عليّا
يمكن من كوني عطشان ؟
يمكن من الألم الممتع ؟
يمكن يمكن ..
بس أكيد يمكن علشان
أنا جندي قاعد في مكاني ..
أنا قاعد في الضلمة لوحدي
***
(4)
بابِ انفتَح ..
ضوء صغيّر بس عمَاني
فتّحت عيني
لقِيت طبَق
وصوت يقول :
كل يا شاويش
مش هآكل
افهم بسّ انا مع مين !
اعرف بسّ انَا هموت ..
ولا هعيش ؟
واليوم التاني نفس الشغل
كل يا شاويش ..
مش هآكل
أنَا عايز ميّة عشَان دمّي
انَا عايز شرح يزيح همّي
انَا عايز أمُوت !
(تلطيش )
كل يا شاويش
قفل الباب ..
وانا جندي قاعد في مكاني
ورجعت للضلمة لوحدي !
***
(5)
البابِ انفتَح
غمضّت عينيّا عشانِ النُور
مستني الطبق المستور
طلعت ايد بتصحينّي
ووراهَا عدُو
قال يا شاويش
احنَا شاكرين لجمَايلك
منبهرين بعمَايلك
حرّرنَاك
وقتلنَا زمايلك ..
يلّه معانَا عشان نداويك
اوعى الحرّ يأثّر فيك
الوحدَة ..بعيدَة شويّة
***
(6)
انا ماشي معاهم في الصحرا
انا ماشي مش فاهم حاجه
ولا عايز افهم
صاروخين سام جابوا الوسط
انا أوّل جندي معاهُم نط
وآخر جندي
اشلاء وجثث حواليّا
كانوا زيّي من لحظات
فجأة لقتيني لوحدّيَا
والباقي كلّه أموات ..
بصّيت بعينيّا
موقفي يائس
أنا جندي واقف في مكانِي
أنا واقِف في الصحرا لوحدي

48 Comments:

Anonymous said...

انا على يا عميره بس حابب اقولك اننا فى الاخر انتصرناااااااااا انتصرناااااااااااا انتصرناااااااااااااااااا
انتصرنا يوم ما هب الجيش وثار
يوم ما اشعلناها ثوره نور ونار
يوم ما حققنا الامااااااااااال
صرخه اطلقها جمااااااااال
احنا اممنا القنااااااااال احنا اممنا القنااااااااال
وكانت ضربه من معلم خلى الاستعمار يسلم

كوارث said...

علي باشا افندي كعب غزال
ازيك مومبيه
عامل ايه
معلش والله هتخف ..
اولا
يوم ما حررنا البلاد
يا ما اخرجنا الفساد
يوم ما حقفنا الجلاء
مش اللي انتا بتقوله خالص ده يعني
والآخر كانت ضربة من معلم .. خلت الاستعمار يتألم !
يا ابني الله يكرمك بعد عن تراثنا الغنائي
مش ناقص بهدلة
كفاية بوس الواوا

Anonymous said...

مش اعلق بايه المرة دى
بس اللى حسيته فى هذه القصيدة حالة الحيرة والتوهان فى نفس انسان اليوم والعالم كله بصفة عامة
الواحد مابقاش عارف مين حبيبه ومين عدوه
وحالة من اختلاط المعايير
زى مثلا امامك خياران لا ثالث اما صديق واما عدو
لست ادرى هذا ما فهمته منها وطبعا السر عند الكاتب
عارف يا طارق انا حاسة ان كل واحد منا جندى فى ميدان ومعرض لاى لحظة للعدوان من كلمة جارحة ولا كلمة خطا لصاحبك ممكن تتحول من صديق لعدو
والمصيبة الكبيرة ان ما بقاش معيار محدد عند اى حد
اللى اعتبره انا صح ممكن صحبى ولا حتى اخويا يعتبره خطا وممكن يعتبره موضة قديمةوممكن يعتبرك جهبذ عصرك واوانك
وارجع واقول انا مش متخصصة عشان احكم على القصيدة انا بس اتكلمت عن مشاعرى
يارب دايما تكتب ومن احسن لا حسن
اما بالنسبة لانتصرنا انتصرنا اسمحى لى يا طارق اعلق
اكبر هزيمة للانسان هو الحيرة انه يفشل فى معرفة نفسه والاتجاه اللى رايح له
واحب اقول للاخ على
انت من ديشنا ولا من ديش العدو

Anonymous said...

مش اعلق بايه المرة دى
بس اللى حسيته فى هذه القصيدة حالة الحيرة والتوهان فى نفس انسان اليوم والعالم كله بصفة عامة
الواحد مابقاش عارف مين حبيبه ومين عدوه
وحالة من اختلاط المعايير
زى مثلا امامك خياران لا ثالث اما صديق واما عدو
لست ادرى هذا ما فهمته منها وطبعا السر عند الكاتب
عارف يا طارق انا حاسة ان كل واحد منا جندى فى ميدان ومعرض لاى لحظة للعدوان من كلمة جارحة ولا كلمة خطا لصاحبك ممكن تتحول من صديق لعدو
والمصيبة الكبيرة ان ما بقاش معيار محدد عند اى حد
اللى اعتبره انا صح ممكن صحبى ولا حتى اخويا يعتبره خطا وممكن يعتبره موضة قديمةوممكن يعتبرك جهبذ عصرك واوانك
وارجع واقول انا مش متخصصة عشان احكم على القصيدة انا بس اتكلمت عن مشاعرى
يارب دايما تكتب ومن احسن لا حسن
اما بالنسبة لانتصرنا انتصرنا اسمحى لى يا طارق اعلق
اكبر هزيمة للانسان هو الحيرة انه يفشل فى معرفة نفسه والاتجاه اللى رايح له
واحب اقول للاخ على
انت من ديشنا ولا من ديش العدو

سنووايت said...

حطم امالي العريضات .. نزار دا عليه تعبيرات جميلة جدا أينعم مش كلها بس ليه قصائد هايلة, بحب القصيدة دي جدا علي فكرة , وكمان كاظم غناها حلو اوي
**

القصيدة حلوة أوي , صحيح سودا زي ما بتقول بس حلوة وحسستني بروح القتال


هأستني الساخر قريبا
وربنا معاك في الامتحانات

عدنان أحمد said...

السلام عليكم
اولا اشكرك على زيارتك الكريمة
ثانيا البوست جميل و معبر
ثالثا اشكرك انك جبت سيرة القيصر المبدع كاظم الساهر

رابعا و دة الاهم
احب انوه ان كاتب قصيدة
( انا و ليلى )
التي غناها كاظم
هو الشاعر حسن المرواني
و ليس نزار كما يظن البعض

دُمْت بكل خير
عدنان

*سمر* said...

الله ..جميلة جدا ..لء قل .قٌل وبقلب جامد قصيدة...

اقتراحى انك تبعت لمدونات مصرية للجيب القصيدة دى ..ان شاء الله ياخدوها

كوارث said...

الضحكة الدامعه
يا اهلا يا اهلا
منورة والله
بالنسبة لفهمك للقصيدة فده مقدرش اتكلم فيها .. لان العقول بتختلف ومحدش بيفهم حاجه زي التاني أبدًا الا في الرياضة !
معادش فيه معيار للصح فعلا ولو كلمتي اي مجرم هيقنعك بان جريمته صح, وده اكبر كارثة في هذا العصر .. كارثة تعبير محبب ليا عن مصيبة على فكرة .. كوارث ..هاااااا
مؤيدك طبعًا في موضوع اكبر هزيمة ده .. لانها عادة بتكون لها خساير فادحة جدا
نورتيني

كوارث said...

نزار تعبيراته مفيش اجمل منها طبعًا
الأخ عدنان بيقولك ان الكلمات مش بتاعت نزار لا بتاعت حسن المرواني
انا بحب الاغنية جدًا
الحمد لله ان القصيدة عجبتك وان شاء الله يعجبك الجاي
والساخر جاي الساخر جاي

كوارث said...

أسير حبيبتي
اولا الله يخليك انا اللي اشكرك على مدونتك الجميلة
ثانيًا الحمد لله ان القصيدة عجبتك وباذن الله يعجبك الجاي
ثالثًا ده اقل واجب
رابعًا شكرًا عالمعلومة
خامسًا نورتني وبتمنى تنورني دايمًا
سادسًا طارق

كوارث said...

*سمر*
نورتيني اولا
وخلاص هقول قصيدة وبقلب جامد بناء على توريطتك
بس على الله محدش يتهمني باني عار على الشعر العربي تاني
مدونات مصرية للجيب ؟
معتقدش اني وصلت للمرحلة ده لسه :D
انا لسه بسخن !
شكرًا لزيارتك وبتمنى تتكرر

فى حب الله said...

حلوه قوى ومعبره اتمني لك دوام التوفيق واضح ان كتاباتك كلها بتعبر عن إلى جوانا وعن الواقع إلى احنا عايشينه علشان كده متخليش قلمك يتوقف عن الكتابه لازم يكون لينا دور ولو حتى بالكتابه بس

أم أحمد المصرية said...

حلوة جدا قصيدتك دي شدتني كأنها قصة عايزة اعرف اخرتها هي بس فيها شجن يمس الروح
تحياتي لموهبتك

GiGi world said...

روعه روعه روعه روعهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يلا بقى روح ذاكر ربنا يكرمك عايزين الناس الرائعه دي تبقى هي اسياد الصحرا اللى احنا فيها واللى ان شاء الله بيك هتبقى ارض كلها خضره وزهور وجمال فى كل حته فيها

سفينة said...

أخي وصديقي( لو معندكش مانع) الاستاذ الشاعر الفنان طارق عميره

في البدايه احب اقول لك ربنا يوفقك في امتحاناتك يااااااااااارب

وكمان عاوز اقول لك انك فعلا فنان عشان البوست دا حقيقي مش اي حد يكتبه دا لازم يكون واحد موهوب جدا
.............
بشكرك علي نصايحك الغاليه اللي قدمتهالي في سفينه وبدعوك لسماع رايك في البوست الجديد عيون ساهره

انتقد وانصحني زي ماانت عايز

..........
وانا كمان هعمل كده بس انا فعلا مش شايف غير كل خير في مدونتك وفي اسلوبك بس لو تنوع شويه،يبقي كويس يعني اكتب بوستات رومانسيه او كتابه ساخره او.... او..... قصدي خلي فيه تنوع
...........
بس انت ماشاء الله عليك
ربنا يوفقك يارب
واتمني تنورني دايماً

............
خالص تحياتي

قبطان

كوارث said...

في حب الله
الله يكرمك .. الحمد لله ان القصيدة عجبتك وباذن الله هستمر ويعجبك الجاي
القلم له روح لوحده
ولغاية دلوقتي معرفش روحها عندي هتخلص امتى بس انا مستمر يعني
قولي يا رب
نورتيني ويا ريت تتكرر زياراتك

كوارث said...

ام احمد المصرية
الف حمد لله ان القصيدة عجبتك وبتعجب اللي بيقراها
وشاكر لكلامك الجميل
تخياتي لحضرتك وبتمنى تنوريني تاني

كوارث said...

GiGi
الله يكرمك
انا مش قد كل الروعات ده خالص
شاكر لرايك الجميل الرافع من روحي المعنوية
وموضوع اسياد الصحرا ده خليها على الله لما نكون اسياد انفسنا الاول
نورتيني :D

كوارث said...

اخي وصديقي وابن عمي وحبيبي وزميلي ورفيق الكفاح وايام الكي جي بي والجستابو والساقاك والسيكوريتاتيا وحرب فيتنام وكلية الشريعة والقانون والوحدة الوطنية
حلو كده ؟ وانا اطول يا عم عشان تقولي معندكش مانع !
ثانيًا متشكر على دعواتك وانا فاكر اللي دعولي واحد واحد
ورايك الجميل في شخصي المبجل اسمحلي ان اتشدق واعترف واذنب وأأثم واصدق وانا بقولك اني من ادعياء الادب
لا موهبة ولا حاجه
الحمد لله ان القصيدة عجبتك على اي حال
الموضوع الجاي ساخر باذن الله وانتا كمان ما شاء الله عليك بصراحه
هزورك النهارده ..

paranoia,magnetic & dramatic girl said...
This comment has been removed by the author.
آفاق الحرية said...

ماشاء الله القصيدة روعة بصراحة
ربنا يبارك فيك

paranoia,magnetic & dramatic girl said...
This comment has been removed by the author.
RaRa said...

مساء الخير
البوست جميل اووووووى وكلماتك رائعة ربنا يوفقك دايما

تحياتى

جنّي said...

السلام عليكم

كلمات مؤثرة وخاصة أنها دونت في يوم الإنكسار .. انكسار قائد وهزيمة نظام .. ولكن مع ذلك كانت هناك ملاحم بطولة من بعض القادة الميدانيين والجنود البواسل .. ولكن فشل القيادة جعلوا هذا الجندي تائه بفرده في الصحراء ..
شكرا ياباشا
تحيتي
said

rovy said...

القصيده جميله و معبره قوى عن حال جنودنا المساكين اللىواقفين على الحدود
حسيت انهم بيغنوها وكأن صوتهم اللى مليان شجن سمعاه
ربنا يوفقك ويكرمك فى الامتحانات وان شاء الله موفق

تحياتى
rovy

Empress appy said...

مش قولت لك انت كارثه عقبال ما ننتصر على الطغاه يا رب

كوارث said...

paranoia,magnetic & dramatic girl
كل ده اسم ؟
بارانويا سكيزوفرانيا التنريشن اوف جينيرشن باينري ديفاجن .. امبريولوجي !
عامل نفسي بفقهم يعني
احم
صباح النور
الحمد لله انك وصلتي بالسلامة .. ونورتي

شاكر لرايك الجميل والحمد لله ان البوست عاجبك
بالنسبة للصور فانا بدور على صورة جاهزة لكل موضوع .. انا حمار تصميم ولا مؤاخذه والاعتراف بالحق فضيلة !
وانا فعلا ليا سلسلة اسمها كوارث صدر منها عدد اول بس مش ناوي انزل التاني لان السلسلة عااااااااار .. بالنسبة للكتب الصفرة مش عار بس بالنسبة للادب الحقيقي فهي العار بعينه وعامة نسخها خلاص اللحمد لله فاضل كام نسخه عندي في البيت بهادي بيهم واحد كل فين وفين ونقعد نشتم في الكاتب شوية لغاية ما يقرا اسمه !
نورتيني وبتمنى تنوريني دايمًا
واسبوعك كله وردي ان شاء الله

كوارث said...

آفاق الحرية
الحمد لله ان القصيدة عجبتك وان شاء الله يعجبكم الجاي
بس لدرجة روعة فعلاً
مكنتش هصدق بس الناس مجمعة .. واضح اني مبدع غصب عني :P!

كوارث said...

rara
مساء النور
الله يكرمك وشكرًا لرايك الجميل
وطبعًا اقل واجب ان الجاي يكون احسن
وهذا وعد بالمحاولة
شاكر لزيارتك

كوارث said...

جنّي
said
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احنا عندنا فشل قيادة بشع فعلاً ..
في كل مجالات الحياة تقريبًا .. اصلاً سبب ظهور الفساد هوا فشل القيادة !
شاكر جدًا لاضافة حضرتك
والحمد لله ان الكلمات عجبتك وباذن الله يعجبك الجاي .. مش محتاج عزومة بقه انتا بقيت من اصحاب المدونة !
نورتني

كوارث said...

rovy
نورتيني
بحب جدًا الزوار اللي بيقولوا وحي الموضوع لهم ايه
لانه بيبين اختلاف وجهات النظر في فهم القصيدة وغالبًا بتبقى القصيدة متطابقة مع الصورة اللي في ذهن كل واحد !
طبعًا حال جنود الحدود اسوأ من كده بكتير
الحمد لله ان القصيدة عجبتك وان شاء الله يعجبك الجاي
شاكر لزيارتك جدًا

كوارث said...

appy
انا كارثة ؟
ده حقيقة علمية ومسجلة في جميع الموسوعات من فجر التاريخ .. ايه الجديد :P
من هذه الكلمات استنبط واستنتج ان البوست عجبك !
جميل .. ووندر فول
ان شاء الله يعجبك الجاي
وان شاء الله ننتصر على الطغاة وزي ما بيقول المطرب الشعبي عبد الباسط حموده و عبد الرحمن الابنودي في السيرة الهلالية
ولا بد من يوم محتوم .. تترد فيه المظالم !
ابيض على كل مظلوم .. اسود على كل ظالم !

اوعى تفكر said...

حلوه اوى القصيده
رغم حالة التوهان اللى فيها واللى حصلتلى بعد ما قرايتها
والنظره التشاؤميه اللى فيها
اللى جابتلى الكائبه
بس جامده اوى

فارس بلا جواد said...

عايز اقول 3 حاجات
اولا ربنا يوفقك في الامتحانات
ثانيا تصحيح بسيط القصيدة اللي قولتها في الاول مش لنزار دي لشاعر ليبي اسمه حسن المرواني وكانت قصته حقيقية فعلا ان حبيبته سابته واتجوزت واحد غني .. وبيسموه شاعر القصيدة اليتيمة لانه تقريبا ما كتبش حاجه تاني في نفس مستواها .. وبسببها بيشغل حاليا منصب كبير في ليبيا زي وزير الثقافة
ثالثا وده الاهم .. ايه الجمال بتاعك ده .. بجد كلماتك عجبتني جدا .. الكلام جامد وكمان الوزن مظبوط يعني شغل محترفين
ربنا يوفقك ومستني دايما تنورني

عايش... ولكن !!!! said...

ايه ياعم ده
والله انا دخلت فى المود وحسيت انى بقيت فى الصحرا لوحدى بجد
وصواريخ وقنابل بقا وشغل
بجد الله عليك
تحياتى
علاء

كيكى عوووووو said...

يارب يسترها علينا كلنا فى النتيجة...حلو كدة....بوست جامد جداااااااااااااااااااااااااا تحياتى

Anonymous said...

والله كلنا واقفين لوحدنا

كل واحد وهمومة

وطبعا همنا الاكبر ...........

هما
واحنا
وانتو

والناس التانين

هم على هم

بس يارب الوحدة متطولش اكتر من كدة ونلاقى نفسنا ونعرف احنا مع مين على مين
تحياتى

ويارب يوفقك فى الامتحانات

كوارث said...

اوعى تفكر
الحمد لله ان القصيدة عجبتك
ها اقصى ما اتمنى :D
وآسف يا باشا على الكىبة بس انتا عارف
سلو بلدنا
نورتني وبتمنى تنورني تانى

كوارث said...

فارس بلا جواد
عايز اقول اربع حاجات
اولا: شكرًا يا باشا على دعوتك الجميلة ومش هنسهالك
ثانيًا شكًرا للافادة معلومات حقيقي مكنتش اعرفها وان اثبتتلي نظرية معينة في راسي !
ثالثًا :الله يكرمك والله اخجلتم تواضعي يا عم الحاج .. انا مش قد الكلام ده كله
ثانكيوووو
رابعًا : ان شاء الله هيكون بيننا تواصل دايمًا وبتمنى تنورني علطول

كوارث said...

عايش ولن
عم علاء
منورني يا باشا
الله يخليك .. ده جمالك يا باشا
الحمد لله ان الكلمات عجبتك
واهم حاه تعيش الدماغ
نورتني

كوارث said...

كيكي
الله يكرمك شكرًا عالدعوه
ويا رب يسترها علينا كلنا في النتيجة
والحمد لله ان البوست عجبك
نورتي

كوارث said...

عرفة فاروق الاسيوطي او الاديب العاشق
منور يا استاذ عرفة والله
تعليقك فيه وجع جامد واحساس كبير بالواقع الاسود
ووجهة نظر جديدة حول الوحدة
بهنيك بصراحه
شاكر لرد حضرتك جدًا
المد لله ان القصيدة عجبتك ويا رب يعجبك الجاي
وبتمنى تنورني دايمًا

Anonymous said...

حلوة .. بس يججى منك احسن من كده ّّ!!

كوارث said...

حاضر
الجاي هيبقى احسن باذن الله :)
او اللي بعد الجاي للدقة

walaa rizk said...

حلو الكلمات ومعبره جدا

ربنا يوفقك

كوارث said...

عاشقة الاقصى
الله يكرمك
والحمد لله ان القصيدة عجبتك
نورتي

moory-mero said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بجد يا كوارث عبقري في كلماتك وأفكارك والمعاني بتنقلها بطريقة حلوة أوي وبتنقل فيها احساسك
حقيقي أبدعت في نقل الصورة والاحساس
تسلم ومتابعاك
في رعاية الله

كوارث said...

ميرو
شاكر لرايك جدًا
وشكرا على اطرائك اللي مستاهلوش طبعًا
عبقري؟
طبعًا !
نورتيني