Sunday, August 17, 2008

تاج حـــبيبة .. وأخبَار أخرى !



مرحبًا ..


كل عام وأنتم بخير


بما أنّ هذه المدونة مدونتي فأنا مسئول عمّا سأقوله وهو الآاتي


1- نظرًا لأن الشعر بقى له فترة غايب عن المدونة فسيتم تعويض هذه الفترة بـ " مهرجان كوارث الشعري " على كوارث البوست الجاي ان شاء الله , المشاركون حتى الآن : أنَا , طارق عميرة , ليسَ بهذه الأهمية , والرابع هوا التلاته الأولانيين , زي ما انتوا شايفين التنافس هيبقى شديد , هيبقى فيه اربع قصايد ان شاء الله وربنا يستر


2- قريبًا باذن الله تعالى - شهر ولا حاجه كده - سيصدر للعبد لله اللي هوا أنَا مجموعة قصصية تحمل عنوان " ناثِر البُخُور " ونبقى نتكلم عن الموضوع ده بالتفصيل في مواضيع جاية ان شاء الله


3 - الموضوع النهارده بقه هوا عبارة عن تاج من حبيبة صاحبة مدونة قصاقيص حبيبة وكالعادة عشان اكون امين معاكم مش مسئول عن مدى تفاهة الكلام اللى هتقروه بعد شوية بقه


إلى التاج

هواياتي

هواية معايا من وانا صغير , جمع الحاجات القديمة والغريبة , طوابع وعملات وقريب ان شاء الله هسرق آثار بس قولوا يا مسهل ويكون مستقبلي مشرق في الحاجات ده , زمان كنت بحب الشطرنج اتحول دلوقتي بقدرة عجيبة الى تنس طاولة في بعض الاحيان والرياضة لما بكون فاضي ومنين ما بتطلب لياقة , لو اعتبرنا الرسم هواية فهقولكم اني برسم كتير برضه وربنا يستر عليا من رسوماتي اللى شافوها كلهم بينصحوني احرقها قبل ما اتحرق !

لو قلنا هوايات مكتسبة حاليًا السفر , مبحبش اقعد في مكان ازيد من حد معين لاني بحس بالخنقة , يعني السجن رادع لامثالي فعلا بس ربنا يبعدنا عن ولاد الحرام , كمان لو افترضنا القعاد على النيل هواية فهتبقى ده هواية !


أشهر عيوبي

1- العبط

2- التحكم الشديد أحيانًا- ولو في غلط - بطريقة لا يصلح لمواجهتها سوى أرباجيه !

3- وغد !


حاجات بكرهها جدًا

التظاهر بالذكاء والادعاء و سبب عدائي مع معظم الناس بيبقى : التناكه !

بكره كمان نظام ابو علي صاحبي اذن هو على حق , ورحمة جد اللى جابوا خالتي هو على حق !

دول اكتر حاجتين بكرههم


حاجات بحبها قوي ومش بمل من تكرارها

على راي حسونة

شد القلم واكتب كلام في كلام ..


سؤال بيستفزني

ليه بتقول وغد !


أمنيتي في الحياة

صعب تتقال على الملأ .. احتمال الشماتة له حدود برضه :D


حاجات مؤمن بيها جدًا

لسنَا الذين يمزقون الأشرعة

لسنَا الذين يحركون المقرعة

لسنا سوى بعض النكات الممتعة

فهل الحقيقة .. مفزعة ؟


بس كده

كان فيه تاج تاني كمان بس جاوبته قبل كده ويكفي هذا رأفةً بالسادة القراء

31 Comments:

أحمد منتصر said...

وغد وطول عمرك وغد

دنا واخد منك أكبر خازوق ف حياتي يا راجل

عاااااااااا

كوارث said...

علمااااااااااااااااانيي
طبعًا وغد
عشان الناس تصدق بس
واحد من الضحايا آهوه !!

عايش ولكن said...

ماشى يا عم الوغد
وغد وستين وغد كمان
بقا تقولى جاى الفرح وتفضل معلقنى لغاية العصر وفى الاخر تقولى مش هعرف اجى
ماشى يا طارق
المثل بيقول اعرف صاحبك وعلم عليه
هههههه
وانا خلاص اديتك العلامه

وحكاية جمع الحاجات القديمة والغريبة , طوابع وعملات صدقوه انا شوفتها عنده وعنده حاجه كمان هواية جمع الجرايد القديمه هههههه

Habiba said...
This comment has been removed by the author.
Habiba said...

ماشى ياعم
وغد وغد بس صحيح ياطارق
انت ليه بتقول وغد؟؟؟
هههههههههه
اجاباتك قصيرة جدا امال انا كتبت كتير ليه؟؟ هو انا اللى رغايه بقى ولا ايه؟؟
ماشى ياعم طارق
ميرسى على انك جاوبت التاج بسرعه كده وكل تاج وانت طيب
دمت بخير

Gannah said...

طارق
اولا الف مبروك على المجموعة القصصية
وفى انتظار القصائد
مش هسألك ليه بتقول وغد لحسن تزعل هسألك ايه تعريفك لكلمة وغد ؟
كويس السؤال ده ولا كمان هتتنرفز
كل سنة وانت طيب
تحياتى

EMMY BABY said...

مبروك على المجموعة القصصية وان شاء الله نشوفها قريب

مش عارفة ليه او ماقريت الاجابات قعدت اضحك اوى

ازاى حد يقول كدة على نفسه ههههههههههههههههههه


بس جميلة جدا الصراحة

تحياتى

ايمى


انتى قلتلى بقى ليه انت وغد ((:

حسن حنفى said...

مممممممممممم

هوايات جميله

:d

enjy said...

والله انت تحفة يا ابنى.........مزعلاك ليه بتقول وغد يبقى خلاص انت وغد وغد يعنى مش هزار.......انا كمان باكره التذاكى جدا والتناكة هى عدوى الطبيعى..........مبرووووووووك مبرووووووووووووووووووك وكمان الف مبروك على المجموعة الجديدة اسمها لوحده حكاية.....ايه نسيت حاجة؟؟؟؟

JaN DarK said...

طارق العزيز ،،
ازيك أيها الوغد !
كنت زمان بقولك السؤال دا انا فاكرة ،،
اعتبرني تاني ضحية ،،
لو لم تعترف بأنك وغدا ،، سيقول الجميع بأنك وغدا !!

الله يسامحك يا أخي ،،
متشكرين ع السؤال اللي مقطع بعضه !

المهم !!
انا منتظرة تقولي فين المكان اللي اشتري منه مجموعتك ويا ريت تحاول تنزل نسخ للصعيد ،،
وطبعا مش هقولك اني منتظرة منك نسخة خاصة او هدية! ( وانت عارف ليه !! )

كل تاج وأنت طيب صحيح !! :d

جنّي said...

مش ها اسالك ليه وغد

طيب ليه انت عبيط ؟

عجل بشعرك نحن في الانتظار

سنووايت said...

انت ما تعرفش تتكلم عن نفسك جد ابداً
عموما كل عام وانت بخير
ومش هاسالك السؤال المستفز بس عايزين نبقي نشوف رسوماتك

انسان بلا عنوان said...

الاعتراف بالحق فضيله برضك

صفاتك كوارث

عبط ووغد وتناكه

ربنا يصلح حالك

تحياتى

معاذ رياض said...

مبروك مقدما على المجموعة القصصية
عايز نسخة وعليها اهداء كمان
:-)

فتحي said...

الف مبروك علي المجموعه القصصيه الجديده
وربنا يوفقك يا طارق

بالنسبه لموضوع البوست الاصلي
وبالنسبه للوغد
فدا الطبيعي

فارس بلا جواد said...

أزيك يا طارق .. يارب تكون بخير
معلش اسف علي الغياب الفترة اللي فاتت
الاول باحييك علي صراحتك الممزوجة بالسخرية دوما في اجاباتك علي التاج
وبعدين مستني يا عم الاشعار.. انت فعلا بقالك فترة راكن الشعر
بالتوفيق دايما و تحياتي

ghoneem said...

السلام عليكم

كل عام وانت بخير
رمضان كريم

اجابات جميلة لشخصية أجمل

حبيت أشكرك جدا لزيارتك وتعليقك المشجع ونرجو دوام التواصل والتعارف ان شاء الله

ربنا يغفر لنا ويرحمنا وينظر الينا ويتوب علينا

تحياتي

بالتوفيق...................

كوارث said...

عايش ولكن
علاءوفيتش
استحمل ايها الرفيق
بس اعترف
مش من اول يوم بقولك وغد تقولي ليه يا عم ؟
اديك تيقنت
متشكرين عالعلامة
تحب اوريك علامتي؟

كوارث said...

habiba
صاحبة التاج
العفو يا افندم اولا
وبالنسبة لاحاباتك فمعتقدش انها كانت طويلة بس الفارق انتي قلتيه
انا وغد
اما ليه بقه
فده لاسباب يطول شرحها
وان كان يفضل متسأليش

كوارث said...

اختي جنه
الله يبارك فيكي وعقبى لك مجموعتك الاولى بقه
تعريفي لكلمة وغد؟
احم واحدة ذكية وشكلها قارية في المعجم
لا مش اللى في المعجم
الوغد هو الندل في تظري ومفهوم الناس
يمكن الاعتراف بلا زيف اني وغد كبير اي بيج ندل
وكل شنة وانتي طيبة

كوارث said...

emmy baby
الله يبارك فيكي
ان شاء الله تشوفيها قريب ومتشكرين للحماس ده :D
ومفيش اجمل من الصراحة
نورتيني

كوارث said...

حسن حنفي
الله يكرمك
نورت
ليرحمني الله

كوارث said...

enjy
دنتي تحفة التحف
بالنسبة للمجموعة الله يبارك فيكي
واهداء خاص معظم مشرف مكرم
نورتي

كوارث said...

القديسة جان دارك
شرف ليا ا ابلة هالة اهديلك نسخة طبعًا بس كفاية كده عشان بيت الكاتب قابل للخراب
بالنسبة للسؤال
وخدي ربنا الاول
تحبي اعمل بوست استقبال شكاوي عدم السؤال وتشوفي هيبقى كام تعليق ؟!!

كوارث said...

جني
ياه
غايب عننا يا سيدي
بالنسبة ليه عبيط فعشان انا مؤمن تمامًا باهمية الصراحه مما يحتم صراعات كان يمكن تجنيها بالعكس !
والشعر وصل

كوارث said...

سنو وايت
انا بتكلم جد عن نفسي
كل عام وانتي بخير
وبالنسبة للرسومات
فهحاول

كوارث said...

انسان بلا عنوان
عبط ووغد بدون تناكه
انا مش تنك الا على التنكين
اخيانًا لا بد من وجود حد ادني للتناكة
ربنا يهدي الجميع
نورتني

كوارث said...

معاذ رياض
المتابع اللي ما بيعلقش خالص
نورت يا ريس
وطبعًا لاساتذتنا علينا حق
وانتا واحد منهم

كوارث said...

فتحي
ينصر دينك يا ريس
الله يبرك فيك ومتشكر للدعوة
عقبى لك يا ريس بس تتميز في مجالك بقه ;)

كوارث said...

فارس بلا جواد
ياه افتركتنا اخيرًا يا عم
والله انتا واحشني اكتر
الشعر نزل خلاص ومتشكر لكلامك الجميل في وغدنتي المتواضعة

كوارث said...

ghoneem
الله يكرمك
اهلا وسهلا نورتني والله
وانتا اجمل يا ريس
وده اقل واجب طبعًا وان شاء الله يدوم التواصل بيننا