Monday, March 02, 2009

أفكَار مِن ملامَح ساحِرَة !

أفكار من ملامح ساحرة

طارق عميرة *(1)
-1-
كان نفسِي يا عُمري نغيّر فكرة ..
ممكن يوم الحبّ الصدِق يعرَف بكرَة ..
ممكن حب يعيش لسنين
يكسر كل اسوارَ الكُون
يخلِف اعرَاف التانيين
يكتب قصة بقاعدَة جدِيدَة
ويدون في كتَاب قوانِين
إن الحب السهل بيصعَب
وإن الحب الصعب بيكمَل
مش كل الحواديت ناقصِين ..
كان نفسي يا عمري نقول للقهْر
بطّل نارَك
مهما سكنت عقول وقلوب
دي مش دارَك
أصل القهر ماشي يقول
انا دايما بكسب علطول
كان نفسي يا عمري يكون الرد
تيت تيت
مشـــغــول!
-2-
فاكرة يا عمري
في عز البرد
وايدي في ايدك
فاكرة طريق مليان بمخاطر
مش شايفينها
وكلامي الساكت يناديلك ؟
وعينيا بتسأل بمواجع ..
عن سر الحزن اللي في عينك ؟
كان كلمة واحدة تطمني ..
بتخلي القلب يغنيلك
لكن كان ..
كان يا ما كان
من أزمان
أنا دلوقتي نسيت احساسي بأي امان
فسي في كلمة
نفسي في نظرة يتيمة في وشك
نفسي في لمحة في أي مكان ..
فاكرة يا عمري
فاكرة كلامنا عن الادمان ؟
وكلامنا عن طول الغربة ..
عن روعة الحب زمان !!
-3-
عارفة يا عمري ان إنتي الثورَة
إنتي الطول والسنة والأرض
إنتي ملامح حلم قديم ..
حلم عشانه عملت كتير ..
وهعمل لسه
صورة واخده وقت كبير ..
مهياش حاسة
ان الوضع النفسي لنفسي
أصبح اسوأ وضع خطير
وإن الروح الساكنة في روحي
نفس الصورة ..
وكم جروح حوالين الرّوح
وإن مناطق فيها كتير
مش معمورَة
وإن الروح لو طلعت منّي
هفضل حي ..
واي حياة تنفع مهجورَة ؟
طبعًا عارفة يا عمري إن إنتي ..
هيا الصورَة !

______________________________

هامش :

*(1) طارق عميرة كائن حي يتعايش في طنطا ويتغذى على اللحوم والخضروات وأتم عامه الثاني والعشرين بلا أهمية في الأول من مارس .

24 Comments:

دعاء مواجهات said...

اولا احب اقولك

كل سنة وانت طيب

كنت اتمنى انى اعرف قبلها

مش بالصدفة كدة وبس

كل سنة وانت زى ما بتتمنى

كل سنة وانت حقيقى

كل سنة وانت بتمتعنا بكتابتك

كل سنة وانت طارق ...

adel said...

كل سنة و انت طيب ياطاروق

ايه الكلام الجامد ده

و انت ازاي كنت بتكلم عمرك
عن الادمان

هههههههههههههههه

والله مسخرة يابني :):)

كل سنة و انت طيب ياعمونا و بعودة الايام

دعاء مواجهات said...

مش كل الحواديت ناقصِين .

هو فعلا مش كل الحواديت ناقصين؟؟

يعنى فية فعلا حواديت بتكمل

فى زماننا دة متهيألى بقى صعب اوى

الكلمات كلها .. حاله اجبرتنى على العيشة جواها

قريتها مرتين ورايحة اقراها تانى

بيس

Esraa Hamed said...

عجبتني القصيدة جدااااااااا
جميلة بجد


دمت متألقا
:)

**************

كل سنة و انت طيب
و يارب السنة الجاية تكون حققت كل احلامك

الازهرى said...

أما عن كلماتك فرأيى فى روعتها لا يزال باقيا

وأما عن عيد الميلاد فلا أقبل تلك التهرب وتذكيرنا به متأخرا لتهرب من مستلزمات الحفلة
وأصر على أن يصلنى نصيبى


كل سنة وأنت بألف خير وسلام
وبإذن الله تحقق كل أحلامك وتحتفل به دوما معنا ونحن فى أخوة جميلة

Unknown said...

الصورة بتفكرنى بحاجة مش عارفة ايه هى -وش بيحاول يفتكر- انا مش اصدرت فرمان ان الشمسية للشمس مش للمطر يا ابنى انت؟؟؟؟؟ يللا ما علينا المهم انا اعتقد انى شفت الكلام دة قبل كدة مكتوب بحبر اسود على ورقة بيضا بس متغير شوية عن كدة-متاخدش فى بالك دى هلاوس عادى عادى- المهم ان الكلام دة حلو اوى ايوة كدة بص انا احب الشعر اللى مش صعب ومكلكع وحلو وبسيط ورقيق ومعبر.....الله ينور

Unknown said...

هو لازم اقولك كل سنة وانت طيب؟؟؟؟؟؟؟

Unknown said...

طيب كلاكيت تانى مرة كل سنة وانت طيب والاهم كل سنة وانت طارق

Unknown said...

نسيت اقولك ان العنوان جامد جامد جامد للصبح بحب اوى العناوين المرتبطة بفكرة مش بجملة فى سياق الكلام او النص الادبى.........حلوة جملة ملامح ساحرة اعتقد اصدق من ملامح جميلة ولو انى معرفش ساحرة تبقى شكلها عامل ازاى يعنى بس مش مهم اكيد انت ادرى..شاعر بقى وكدة

fnoonh said...

كل سنة وانت طيب وعقبال مية سنة في طاعة ربنا


وبجد بجد كلمات رائعة تسلم ايدك حقيقي ابداع

تقبل خالص تحياتي

هــــــــــــايدي said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اول حاجه كل سنه وانت طيب
وان شاء الله السنه دى تكون احسن من اللى فاتت
انت كتبت كلمات حلوه اوى
حجات وامنتيات كلنا بتمناها تكون بس
مش كل حاجه بنتمناه بتكون
تقبل مرورى
سلام

doctor mohamad said...

‏"و إن الحب الصعب بيكمل ، مش كل الحكايات ناقصين" .. يبدو إنه "كان نفسنا كلنا يا طارق" .. و لكن "عسى أن تكرهوا شيئا و هو خير لكم" .. أجمل مقطع ف رأيى هو المقطع رقم3 .. "هافضل حى ، و أى حياة تنفع مهجورة؟!" .. أقسم إن كتير الساكن الجديد يكون أجمل و أروع و أرقى من القديم و معه تتحول الصورة لملامح ملموسة رائعة.. كالعادة أحسنت طارق.

mohamed ghalia said...

طارق أنا محمد غالية
بجد سعيد انى اتعرفت عليك النهاردة
دمت بكل الود
دمت فى سعادة

كوارث said...

مواجهات
وانتي طيبة
انا نفسي مكنتش عارف !
الفيس بوك مظبط الدنيا
وكل سنة وانتي طيبة
وكل سنة وانا وغد
الحمد لله ان القصيدة عجبتك
ويمكن
مش كل الحواديت ناقصين

كوارث said...

عادل
اهلا بالوغد
الله يكرمك يا ريس
شفت بقاااة
ازاي كنت بكلم عمري عن الادمان ؟
سؤال حساس تصدق !!
مخدتش بالي
وكل سنة وانتا طيب يا ريس

كوارث said...

اسراء حامد
الحمد لله انها عجبتك ..
وان شاء الله يعجبك الجديد
ودمتي متألقة انتي كمان
وانتي طيبة
وربنا يوفقنا جميعا

كوارث said...

الأزهري
أظن مش محتاج كلام
:P ما تخلينيش اكتب اعلان عن رجل الشيكولاتة الذي اتخرب بيته

كوارث said...

انجي
حسبي الله ونعمَ الوكيل !
وانتي طيبة
وقل أعوذ برب الفلق
ده حسد ولا بيتهيألي ؟
ده حقد ولا مش شايف ؟
ده غل ولا اتعميت ؟

الحمد لله ان القصيدة عجبتك وان شاء الله يعجبك الجاي

كوارث said...

فنونة
وانتي طيبة
والحمد لله ان القصيدة عجبتك وان شاء الله يعجبك الجاي
نورتي مدونتي ..

كوارث said...

هايدي
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وانتي طيبة وان شاء الله كلنا نحقق احلامنا يا رب
الحمد لله ان القصيدة عجبتك ..
وبالنسبة للأمنيات
عادي بقه
ليس كل ما يتمناه المرء يدركه
تأتي الرياح الساخنة من الجنوب

كوارث said...

دكتور محمد
مش عارف اقولك ايه عالكلام الجميل ده كله
بس هوا فعلا نفسنا كلنا
وفعلا ممكن يكون الجديد احسن من القديم
بس قدج يكون فيه مشكلة لو كنت مش متقبل جديد اصلا !
ان شاء الله يعجبك الجاي

كوارث said...

محمد غالية
انا اسعد بكتير اني شفتك
وان شاء الله يدوم التواصل

Anonymous said...

ألف شكر لك عزيزي
__________________

مدونتي / مدونة القاضي العربي Fabulass

http://fabulassworld.blogspot.com/

لا ينفع القانون فينا رادعاً

ما لم تكن فينا ضمائر تردعُ

DoNyA said...

اولا كل عام وانت بخير
ودايما مبدع ومن تقدم لتقدم يارب

امانيك في القصيده
كلا منا يتمناها ويسعي اليها
لكنك اخرجتها بصوره سلسه رائعه
ادام الله روعتك
وثبت خطاك

مودتي