tag:blogger.com,1999:blog-37080279.post8270633152154262651..comments2023-12-04T18:14:55.726+02:00Comments on كوارث: أدب الحـــوار .. ومشكلة التعصب !كوارثhttp://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comBlogger58125tag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-5355700089153504032008-10-20T09:30:00.000+02:002008-10-20T09:30:00.000+02:00بجد المووضع ده فى الصميمكنت موفق فى اختيار الموضوع...بجد المووضع ده فى الصميم<BR/><BR/>كنت موفق فى اختيار الموضوع ده<BR/><BR/>مع تحياتىنوسه وريمان فى هاكونا مطاطاhttps://www.blogger.com/profile/04932548220584600031noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-43372634209271316602008-10-16T23:29:00.000+02:002008-10-16T23:29:00.000+02:00كوارث باشا:)ممكن تنورني وتقرا ردي علي تعليقك عندي؟...كوارث باشا<BR/>:)<BR/>ممكن تنورني وتقرا ردي علي تعليقك عندي؟<BR/>والتاكسي عليا أنا<BR/>:)ojghttps://www.blogger.com/profile/11780390720725760525noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-77190669618935652942008-10-16T14:54:00.000+02:002008-10-16T14:54:00.000+02:00PrInCeSS BeRy الحمد لله انا في خير حال .. كيف حالك...PrInCeSS BeRy <BR/>الحمد لله انا في خير حال .. كيف حالك أنت ؟<BR/>اؤيدك تمامًا في كلامك <BR/>المشكلة صعبة الحل فعلا <BR/>ربما مستحيلة <BR/>الحمد لله أن أعجبك أسلوبي<BR/>أنرتنيكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-57810934521542971052008-10-16T14:52:00.000+02:002008-10-16T14:52:00.000+02:00jehan أنرتي مدونتي أولاً سعيد برأيك جدًا ولا أدري ...jehan<BR/> أنرتي مدونتي أولاً <BR/>سعيد برأيك جدًا ولا أدري هل انا اؤيدك ام انت تؤيدينني<BR/>شاكر لكلامك الجميل <BR/>والحمد لله ان المقال عجبك <BR/>بالنسبة لمنتصر <BR/>فقد نال الشهرةر غم أنه لا يبحث عنها .. <BR/>هو يبحث عن شيء آخر <BR/>ربما تكون الشهرة آخر ما ينشده .. <BR/>وضد ما ينشده كذلك الآن على الاقل .. لا أدر ي لماذا يفعل ذلك<BR/>هو يقرأ <BR/>أتمنى أن يجيب هو !!كوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-16476459947466034462008-10-16T14:50:00.000+02:002008-10-16T14:50:00.000+02:00انجي يا اهلا يا اهلا بالطبع يمكنني تحملك وشكرًا لك...انجي <BR/>يا اهلا يا اهلا <BR/>بالطبع يمكنني تحملك <BR/>وشكرًا لكلامك الجميل عن أسلوبي المتواضع أؤيدك فيما قلته تمامًا .. مراعاة الحيز النفسي هامةً جدًا جدًا لبدء أدب الحوار أصلاً فما بالك في الجدال فيه؟<BR/> المجموعة القصصية قريبًا أن شاء الله تعالى دعواتك بس..<BR/>احمد منتصر معرف عن نفسه بما يكفي .. <BR/>وأعتقد أنك قد شتمتيه في مدونته على حد علمي .. رائع .. المقال يثمر حقًا !!كوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-52782800944874974602008-10-15T23:58:00.000+02:002008-10-15T23:58:00.000+02:00كوارثازيك يارب تكون تمام موضوعك ما شاء الله هام ج...كوارث<BR/><BR/>ازيك يارب تكون تمام موضوعك ما شاء الله هام جدا وانت اتكلمت فية باستفاضة تقريبا مسبتش ثغرات مفتوحة <BR/><BR/>ومعاك انو فعلا مبقاش فى اسلوب تفاهم كويس الناس تعرف تكلم بعض بية او يوصلوا وجهة نظرهم بشكل كويس ومحترم <BR/><BR/><BR/>بس انا شايفة انو التربية الصح المبنية على الحوار بين الاسرة لما بيخرج للمجتمع بيعرف يتعامل التربية الاساس وبجد انت اسلوبك حلو جداPrInCeSS BeRyhttps://www.blogger.com/profile/06295831454690884717noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-67351376548893061752008-10-15T23:05:00.000+02:002008-10-15T23:05:00.000+02:00ازهرى ردك اكثر من رائع بس نصيحة يا جماعة منتصر بيع...ازهرى ردك اكثر من رائع <BR/><BR/>بس نصيحة يا جماعة <BR/><BR/>منتصر بيعمل كدة للشهرة فا محدش يرد علية وان كان الرد علية بيفيدنا احنا فى الاستفادة من الرد المقنع والمحترم <BR/><BR/>عموما انا ماكتبتش كدة علشان اشهر بية وربنا هو العالم بنيتى بس انا بقول علشان محدش يتعب نفسة معاه وان كنا نملك شئ لية فهو الدعاء لية فقطjehanhttps://www.blogger.com/profile/07323788255743254065noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-73887083886467193142008-10-15T22:40:00.000+02:002008-10-15T22:40:00.000+02:00كوارث للاسف التعصب لية فروع كتيررررة جدااااااا لدر...كوارث للاسف التعصب لية فروع كتيررررة جدااااااا لدرجة لا تحصى <BR/><BR/>بس للاسف حتى الناس الى تقول عليهم ناس منفتحة وناس فاهمة يعنى اية رقى فى الحوار او ما تستفزهم فى الحوار فحدث ولا حرج <BR/><BR/>وزى ما قلت بتبقى واضحة كمان قوى فى الحوارات الدينية والمناظرات الدينية وكمان فى الافكار السياسية <BR/><BR/>وعجبتنى قوى جملة ان فعلا فى الحوارات الدينية الكل بيركز على مهاجمة الدين الى قدامة وما بيحولش يثبت ان دينة <BR/>هو الى صح فقط و بيتخصص فى الهجوم<BR/><BR/> بص يا كواراث مشكلة التعصب دى مش هتنتهى لانها للاسف عايزة مناهدة كبيرة فى البيت والمدرسة <BR/>وعايزة اهالى ومدرسين عارفين يعنى اية ادب الحوار مع الطفل علشان نطلع جيل فاهم يعنى اية ادب الحوار ويعنى اية انا مقتنع بفكرى وغير مكذب لغيرى او مهاجم لغيرىjehanhttps://www.blogger.com/profile/07323788255743254065noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-13419597055283842632008-10-15T01:01:00.000+02:002008-10-15T01:01:00.000+02:00rehabلا شكر على واجب وان شاء الله يوصلك رايي في قص...rehab<BR/>لا شكر على واجب <BR/>وان شاء الله يوصلك رايي في قصصك كلهاكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-47705312873603408972008-10-15T00:59:00.000+02:002008-10-15T00:59:00.000+02:00mohamed ghaliaالحمد لله جميل اتفاقك معي يا سيدي ال...mohamed ghalia<BR/>الحمد لله <BR/>جميل اتفاقك معي يا سيدي <BR/>التعصب أعمى فعلا وانضم اليك في دعوتك <BR/>العدل مع الآخر مهم جدًا لتحقيق معادلة السلام النفسي <BR/>أنرت مدونتيكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-14369645030357618732008-10-15T00:56:00.000+02:002008-10-15T00:56:00.000+02:00طائر الليل الحزين اهلا وسهلا ايه النور ده شاكر اول...طائر الليل الحزين <BR/>اهلا وسهلا ايه النور ده <BR/>شاكر اولا على الكلام الجميل اللى اتقال في حقي ومستاهلوش<BR/>جميل اعترافك و صراحتك مع نفسك وليت الجميع يفعل , أنا أعتقد أن جميعنا متعصبون بلا استثناء ولكن المشكلة الاكبر من التعصب هي عدم الاعتراف به لان هذا يجعلها كارثة وليست مشكلة <BR/>هذا شخص لن يتقبل وجهة نظرك ولو دفعتى له تسعميت جنيه !<BR/>لا شكر على واجب ونورتي مدونتيكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-88189834846034621582008-10-15T00:52:00.000+02:002008-10-15T00:52:00.000+02:00الأزهرياقول لك ادامها الله عليك نعمة وان لم يكن هذ...الأزهري<BR/>اقول لك ادامها الله عليك نعمة وان لم يكن هذا ما قصدته.. عامة يمكننا تكرار السؤال من جهة اخرى .. <BR/>هل كل من تعرفهم يعاملون من يدينون بدينهم معاملة الآخر ؟<BR/> <BR/>بالنسبة للسياسة فيكفي ما نابنا منها ولنضعها الآن في أحد الأركان <BR/><BR/>واما المسلسلات الحديثة فأفهم ما تقصده , ولكن أنت تراها محاولات للاثارة ونقل صور غير صادقة .. بينما أراها انا محاولات لنقل عشر الواقع .. علاقات المسلمين بالمسيحين في مصر متوترة جدًا في بعض الأحيان ولكننا نذكر كارثة محرم بك <BR/>أعتبرها انا شخصيًا عدم احترام للآخر لأقليته .. حقوق الأقليات كما يقولون .. المسلمون ثاروا لأن الدنمارك رسمت الرسول في كاريكاتير بينما لم يتحرك مسلم واحد رغم ان الجميع بلغه ان الامريكيون جعلوا المصحف الشريف هدفًا لتدريبات رمايتهم !<BR/>الفارق واضح هنا <BR/><BR/>ردك على منتصر <BR/>ممتاز .. <BR/>سيقرأه ولكن غالب ظني أنه لن يعقب كعادته حتى يخرج بمقال جديد أشد تنكيلاكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-33694354482089821532008-10-15T00:43:00.000+02:002008-10-15T00:43:00.000+02:00علي الكينجكلامك جامد يا علي فعلا احترام الآخر من ا...علي الكينج<BR/>كلامك جامد يا علي فعلا احترام الآخر من احترام الذات لو افترض انه زيك في الحقوق بالظبط <BR/><BR/>امال ليه بتناقض نفسك بقه <BR/>لا تصبني بالشلل رجاءًا <BR/>نورتنيكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-41792622067432925122008-10-15T00:36:00.000+02:002008-10-15T00:36:00.000+02:00yoyoأولا لا شكر على واجب .. ولو عرفتي كمية المدونا...yoyo<BR/>أولا لا شكر على واجب .. ولو عرفتي كمية المدونات التي أزورها والتي تنتظر الزيارة والتي تطلب الزيارة ستذهلين حقًا ..<BR/>أتمنى حقًا أن يدوم التواصل <BR/>شاكر لرأيك ولكلامك الجميل <BR/>وفد قلت أنني بدأت بالفعل في كتابة عدة مقالات مكملة لأن مقالا واحدًا لن يكفي .. أم أنني لم أقل ؟<BR/>نورتي مدونتي وسعيد بزيارتككوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-78137327755060642852008-10-15T00:28:00.000+02:002008-10-15T00:28:00.000+02:00mahasen saberعندك حق .. الله يكرمك والاجمل من المو...mahasen saber<BR/>عندك حق .. <BR/>الله يكرمك والاجمل من الموضوع زيارتك <BR/>نورتيكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-87408180008894201272008-10-14T17:23:00.000+02:002008-10-14T17:23:00.000+02:00جميل من اثارة تلك القضية فنحن حقا فى حاجة لتفهم أد...جميل من اثارة تلك القضية فنحن حقا فى حاجة لتفهم أدب الحوار بالتوفيق دائما....... صديقك أبو خيرىAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-55606507170409096082008-10-14T03:04:00.000+02:002008-10-14T03:04:00.000+02:00طارق سؤال رفيع هو مين احمد منتصر دة؟؟؟ هو بيتكلم ج...طارق سؤال رفيع هو مين احمد منتصر دة؟؟؟ هو بيتكلم جد وللا بيهرج؟؟ يعنى دى ارائه وللا ايه حضرتك؟ طب اروح مدونته واشوف؟<BR/><BR/><BR/><BR/>ايه الرخامة دى انا رخمت عليك كتير كدة بس مش مهم انا قلت لك قبل كدة انت شغلتك تتحملنىAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/01033195947927909047noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-30966760914792500622008-10-14T03:01:00.000+02:002008-10-14T03:01:00.000+02:00طارق انا كل مرة انسى اسألك هو المجموعة القصصية هتن...طارق انا كل مرة انسى اسألك هو المجموعة القصصية هتنزل امتى انت مش قلت بعد العيد؟؟؟ العيد خلص حضرتك وللا هو لسة شغال عندكوا؟؟؟Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01033195947927909047noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-64861187693393908322008-10-14T03:00:00.000+02:002008-10-14T03:00:00.000+02:00اه نسيت اقولك اسفة على الاطالة (وش بيضحك بسماجة)يل...اه نسيت اقولك اسفة على الاطالة (وش بيضحك بسماجة)يللا باى بقىAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/01033195947927909047noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-47638592570049929272008-10-14T02:59:00.000+02:002008-10-14T02:59:00.000+02:00انا معلقتش على الموضوع لانى مكنتش لاقية كلام ولسة ...انا معلقتش على الموضوع لانى مكنتش لاقية كلام ولسة الحقيقة مش لاقية كلام بس جاية اقولك ان طريقة العرض ممتعة و فعلا ما توهتش منك خالص......اخر حاجة بقى من ضمن التعصب الغبى ان مثلا لو انا قلت رايي فى حاجة وحد تانى معجبهوش حالا باخد لقب حمار جر...وهكذا بقى دايما ماشيين بمنطق انت معايا وللا مع الناس التانيين لو متفق معايا تبقى اروع مخلوق ولو مختلف تبقى اسوا اختراع بعد الطاعون...مفيش حاجة اسمها احترام الحيز النفسى للاخرين ودة بيعكس الهمجية واننا محتاجين شوية تحضر يفوقونا ومن الاخر الكلام مع اى حد بقى مغامرة غير مامونة العواقب.....فعلا مكنش عندى اى كلام اقوله بس مش عارفة فى ايه يللا حظك انت اصلا شغلتك انك تتحملنى...بس فى الاخر برافو يا طارق اسلوبك حلو قوىAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/01033195947927909047noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-75701790150132463932008-10-13T23:58:00.000+02:002008-10-13T23:58:00.000+02:00انا بس حبيت اشكرك علي تعلقيك ..علي كتاباتي...بتمني...انا بس حبيت اشكرك علي تعلقيك ..علي كتاباتي...<BR/>بتمني تقرا باقي المدونة وتقولي ايه رايك ...Rehabhttps://www.blogger.com/profile/08244879540161878380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-72864292724475486042008-10-13T23:40:00.000+02:002008-10-13T23:40:00.000+02:00أتفق معك تماماالتعصب يعمى العين فلا ترى إلا ما يعت...أتفق معك تماما<BR/>التعصب يعمى العين فلا ترى إلا ما يعتقده الشخص فلا يرى إلا نفسه فقط ورأيه<BR/>ليتنا نتعلم أن ننتصر للحق لا للنفس<BR/>تقبل تحياتى<BR/>موضوع رائع<BR/>دمت بودmohamed ghaliahttps://www.blogger.com/profile/03140167004363878584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-80594344812554209182008-10-13T16:18:00.000+02:002008-10-13T16:18:00.000+02:00emmy babyالله يكرمك في ناس بتهين الاسلام بجميع الا...emmy baby<BR/>الله يكرمك <BR/>في ناس بتهين الاسلام بجميع الاشكال <BR/>ذلك وان يظهروا عليكم لا يرقبوا فيكم الاً وذمة <BR/>والدلائل التاريخيه كلها بتؤكد الحقيقة ده<BR/>بس ارجع واقول احجنا اللى عملنا في نفسنا كده <BR/>بالنسبة لما تسمعينه وترينه .. فالحياة بها الكثير ولو آمن الجميع بدين واحد لكانت يوتوبيا حقًا !!<BR/>نعمة الاسلام لها مسلموها اللذين يستحقونها وتستحقهم <BR/>والكبر ينطبق على أحمد منتصر بطريقة لا يمكنك تخيلها <BR/>هو يجادل لمجرد الجدال .. اقولها و هو يقرأ هذا .. لو أريتيه ملاكًا فسيقول لك مصادفة ومخلوق رائع .. لكن اللادينية جيدة !!<BR/>هذا هو منتصر الجديد ببساطة <BR/>وربنا يهديه ويهدينا <BR/>نورتينيكوارثhttps://www.blogger.com/profile/03452620321551685838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-70234822207883795082008-10-11T22:19:00.000+02:002008-10-11T22:19:00.000+02:00كوارثقد ايه الموضوع ده مهم جدا وبعدين بصراحة كلنا ...كوارث<BR/>قد ايه الموضوع ده مهم جدا وبعدين بصراحة كلنا بنعانى منه . انا شخصيا بعانى منه . لما بيكون فى حوار داير بينى وبين احد الزملاء . ممكن فى لحظة اتعصب جدا وكمان اكون مش عايزة اكمل الحوار اصلا . ومعظمنا كده واللهى . على فكرة جايز يكون ده نابع من ضغوط الحياة اللى كل النس بتعانى منها . سواء كبار السن او صغار السن . بس انا بحييك على طريقة كلامك الموضوعية والطريقة الممتازة اللى انت مستخدمها . وبشكرك على زيرتك لية عشان عن طريقها عرفت مدونتك . واكيد هكون متابعة جيدة ليها . تحيـــــــــاتىطـائر الليــل الحـزينhttps://www.blogger.com/profile/10103236527426425640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37080279.post-67565719381057088462008-10-11T21:58:00.000+02:002008-10-11T21:58:00.000+02:00العزيز كوارث بخصو صالاستاذ احمد منتصر فاسمح لى ان ...العزيز كوارث بخصو ص<BR/>الاستاذ احمد منتصر فاسمح لى ان اقول<BR/><BR/>اولا بخصوص استعباد المرأة فالكلام فيه ابسط مما يمكن <BR/>ويكفى ان نجد ان نصف الدين عند امراة وهى السيدة عائشة <BR/>حيث قال صلى الله عليه وسلم <BR/>خذوا نصف دينكم عن هذه الحميراء<BR/><BR/>وقد نزلت صورة المجادلة وفى بدايتها ايات كريمة لتنصر امرأة <BR/>وهى السيد خولة بنت ثعلبة<BR/><BR/>وجميعنا يحفظ الايات <BR/><BR/>وكان اخر كلام النبى صلى الله عليه وسلم <BR/>ان استوصوا بالنساء خيرا<BR/><BR/>وقبل ان يقول احد عن انهن ناقصات عقل ودين اقول <BR/>ان نقصان العقل ليس المراد به ما نعرفه الان وانما كان المقصود به ان العاطفة فيها تغلب على العقل احيانل وهذا شرف وليس ذم <BR/>اما بخصوص الدين فنجد ان المقصود به الفترات التى يعترى فيها المرأة ظروف تمتنع فيها عن اداء العبادة وهو مغفور لها ايضا وتثاب عليه بنيتها كما اتفق الجميع <BR/><BR/>وقد كانت المرأة فى العهد الاول تملك من الحقوق ما هو اضعاف ما اعطاه الغرب الان لها فكانت المشيرة والام والناصحة والكثير من الادوار الاخرى <BR/><BR/><BR/>اما بخصوص عذاب القبر والجنة والنار فهى ليست اساطير وخرافات بل هى نتيجة منطقية للحياة التى نعيشها وهو امر موجود فى كل الاديان باستثناء لااليهودية مما يعطى الدليل على الاتفاق كما انها واردة بنصوص صريحة لا شك فيها <BR/><BR/>اما بخصوص الوصاية وانه غير قابل للتجديد فلا اعرفمن اين اتيت بهذا الادعاء ولكن هناك امران <BR/>اولا الثوابت وهى الاسس الى قام عليها الدين وهى غير قابلة للنقد لانه قد ثبت بالدليل القاطع انها من عند الله تعالى وهذا قد انهكنا من الرد على الناقضين لها حيث تكون حججهم فى اغلب الاحيان ترد على نفسها <BR/>وان كنت تريد ان تنقض القران فات بما تريد والله الذى تولى حفظه المستعان <BR/><BR/>ثانيا الامور الدنيوية العادية وهذه تركها لنا حيث تتغير بتغير الزمان والمكان ولكن وضع اسسا لضوابط المعاملات بحيث يضمن عدم الاعتداء بين بنى البشر <BR/><BR/>فهو لم يخبرنا ماذا نأكل ولكن قال<BR/>كلو من الطيبات <BR/>ولم يقل لتنا ماذا نلبس ولكن قال <BR/>خذوا زينتكم <BR/>وقال وليضربن بخمرهن <BR/><BR/>فلم يقل شكل الثياب او الزينة ولكن تركها لتغير الزمن<BR/>ولم يقل ماذا نأكل ولكن قال بالطيب<BR/>مهما كان <BR/><BR/>كما وضع حدا حتى لا يتعرض احد لحرية احد<BR/><BR/>اما عن الكلام القائل<BR/> <BR/>وإنه تفكير متناقض لإنه بيتيح لمعتنقه إنه ميكونش ملتزم بيه حيث يجعل معتنقه العاصي خيرا من الكافر بالدين الجاحد حتى لو كان الكافر الجاحد أفيد للمجتمع من المتدين العاصي. وبكده بنكون فتحنا الباب لتناقض العوام فالمبادىء لا تتجزأ<BR/>فهو يناقض اهم النصوص الاتية <BR/>حيث يقول تعالى فى سورة البقرة<BR/><BR/> "افتؤمنن ببعض الكتاب وتكفرون ببعض فما جزاء من يفعل ذلك الا خزى فى الحياة الدنيا ثم يوم القيامة يردون الى اشد العذاب "<BR/><BR/>اما الافضلية بين العاصى والكافر فهى افضلية العقيدة وليست افضلية التأثير المجتمعى والدليل ايضا<BR/><BR/>قول الرسول صلى الله عليه وسلم <BR/><BR/>" ان الله ينصر الدولة الكارة بعدلها على الدولة المؤمنة بظلمها "<BR/>او كما قال الرسول الكريم <BR/><BR/>كما ان العاصى سمى عاصيا لخروجه على الجادة من الامور والا اذا كان الامر على سبيل المزاج فلم يميز بهذا اللقب عن غيره <BR/><BR/><BR/>انا بخصوص ميثاق حقوق الانسان فحلف الفضول الذى كان فى الايام التى تسميها جاهلية افضل منه وقد اتفق علي الناس ونفذوه <BR/>اما ميثاق حقوق الانسان الذى تستند اليه فقد انتقض عليه الجميع عند اول اختبار والكل يعل كم الانتهاكات التى ارتكبت وما زالت ترتكب حتى الان من الدول التى وضعت على ما تفعله انها تدافع عن حق الانسان <BR/><BR/>اما بخصوص صلاحية التطبيق لمبادىء الاسلام فى العالم الحيث فنحن نرى باعيننا انها النظام الوحيد الذى ساوى بين الجميع فى الخقوق والواجبات ووضعلكل انسان ما له وما عليه <BR/>وحدد العلاقات بين افراد المجتمع مساويا بينهم فى الخقوق دون الاعتبار الى حنس او لون او دين <BR/>كما ارسى قواعد الديقراطية فى الحكم بمختلف انواعه وارسى نظام الشورى الذى نراه صوريا هذه الايام <BR/><BR/><BR/>اما بخصوص قتل القاتل وبعيدا عن الادلة الدينية <BR/>فاقول انه يكون فى حدود معينة وهى القتل العمد مع سبق الاصرار وهذا لا يكون الا اذا كان القاتل عتيدا <BR/>وهنا فهو يستحق القتل انقاذا للمجتمع من شره <BR/>اما كما تقول انمت فالسجن مدى الحياة ليس رادعا لانه فى اغلب الاحيان لا يتم تنفيذه كاملا بل يفرج عنه بعد مدد تتراوح كما ان حالات الهروب والتلاعب بالقوانين نراها جميعا مما يمنع الاستدلال بها <BR/>اما بخصوص الدول التى بدأت فى التقليل من هذا القصاص فانبه الى مراجعة نسب الجرائم فيها حتى نتبين ما ال اليه الامر<BR/><BR/>كما ان الاسلام لم يضع القتل الا فى حدود معينه وهى التى يكون لها تأثير على تماسك المجتمع مثل الحرابة وما الى ذلك <BR/><BR/>اما السرقة فكلامك يعبر عن مدى قرائتك فى الموضوع <BR/>فقطع اليد اولا يكون عند بلوغ نصاب معين بالسرقة وليس لمبالغ ضئيلة كما تقول <BR/>واذا كنت تقول عنها انها تشويه للمجرم فهذا عقاب له على تهديد امن المجتمع الذى يعيش فيه ورادع لغيره حتى لا يعود لمثلها وحتى يعتبر الغير به فيأمن المجتمع<BR/><BR/><BR/>وعند التحدث عن فرويد وما قاله فمن الواضح انك نقلته من م غير المصدر الاصلى ففى كتابات فرويد الاخيرة كان ينقض الكثير مما قاله فى بداية حياته ومنها هذه الفكرة <BR/>واذا اخذنا الموضوع على وجه العموم فهل يكفيك ان اقل لك ان القراصنة الذين نعتبرهم رمز الهمجية فى التاريخ قد حرموا المعاملات الجنسية المثلية لانها تؤدى الى انتشار الامراض الحسية والمعنوية بين الافراد الذين يمارسونه مما يؤدى الى وجود خلل فى المجتمع <BR/><BR/>وبالطبع كلنا نعلم ان الممارسة غير الشرعية للجنس بين الرجل والمرأة وما يؤدى الى وجود ضياع النظام الاسرى وانهيار قرون من التحضر والرجوع بالانسانية الى عهد الانسان الاول حيث كان كل شىء على المشاع ويمكنك ان تراجع نشأة الاسرة فى موسوعة قصة الحضارة للكاتيب ويل ديورانت حتى تعلم هذا <BR/>والى جانب ذلك نرى فى الغب قضايا اثبات النسب الكثيرة الناتجة عن الممارسة غير الشرعية وانهيار وتفكك المجتمع هناك<BR/>كما ان ظاهرة اطفال الشوارع الناتجة عن ذلك وضررها على المجتمع والتى ناقشها الكثيرين من علماء النفس والاجتماع <BR/><BR/><BR/>اما العبودية لله فارجوا ان يعتبرنا من عباده الصالحين<BR/>ويكفى للرد على ذلك ان اقول لك اقرأ اخر سورة الفرقان وبعدها فلتقل هل عباد الرحمن فيهم الصفات التى قلتها ام لا<BR/><BR/> <BR/>وفى النهاية اقول ان السبب فيما ذهب اليه الكثير من الناس من الاراء الغريبة هو تصدى غير المتخصصين للكلام سواء عن الدين او ضده مما ولد الكثير من الاراء المتناقضة وغير النطقية او التى حسمت من وقت طويل الا ان اقلة الاطلاع هو ما يظهرها على السطح ثانية <BR/><BR/>اما عن نقطة خنق الابداع فلا اقول الا جملة واحدة <BR/>ارجع الى ماكتبة الغرب وان اقول المسلمين عن الدعوة الى الابداع فى الدين الاسلامى تجد ما يرد به عليك<BR/><BR/><BR/><BR/>هذا وقد حاولت الرد على التساؤلات بقدر علمى الضئيل وارجوا ممن يريد ان ينقض فلينقض فما انا بعالم ولا معصوم<BR/><BR/>تحياتى للجميعالازهرىhttps://www.blogger.com/profile/13441108004063343457noreply@blogger.com